26 jan. rabarber cupcake

Idag hade jag tänkt att jag skulle köra och shoppa i en av mina favorit affärer, scraproom. Men jag ändrade mig och bakade rabarber cupcakes istället. Och de blev supergoda, här kommer receptet., jag har översatt det från en amerikansk kokbok, det är därför måtten är lite konstiga.

2,4 dl rabarber
2,4 dl socker
4,8 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 tsk kanel
113g osaltat
2 ägg
1 tsk vanilj socker
2,4 dl mjölk

Blanda alla torra ingredienserna i en skål och blanda noga.
Vispa smör och socker fluffigt, tillsätt sedan äggen, ett i taget och rör om ordentligt efter varje ägg.
Tillsätt sedan mjölk och de torra ingredienserna och blanda väl.
När allt är blandat så rör i rabarberna.
Fyll formarna till 2/3, annars svämmar de bara över.
Sätt in i ugnen i 20-25 min på 175 grader.

image16

Dessa har jag spritsat med grädde i olika färger, ville inte ha någon söt glasyr eftersom dessa är så himla goda ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0