Bakat bullar

Nu ikväll fick jag för mig att baka bullar, det blev en sats nyttiga bullar, får se hur de smakar när de svalnat lite. Och så blev det en sats grötbullar, ett säkert kort. Brukar baka de på jobbet till barnen när det blir gröt över från frukosten, och barnen älskar bullarna, till och med så att de frågar när det blir gröt över om jag inte kan baka bullar.

Recept på grötbullarna

4dl kall eller ljummen havregrynsgröt
3dl fingervarmt vatten
50g jäst
1tsk salt
13dl vetemjöl

Värm vattnet till ca 37 grader. Häll gröt och vatten i en bunke. Smula ner jästen och rör tills den löst sig. Blanda i salt och det mesta av vetemjölet.

Arbeta till en smidig deg och låt den jäsa övertäckt i ca 45 min.

Sätt ugnen på 225-250 grader. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den. Forma till 25 bullar.

Jäs bullarna övertäckta på plåt i ca 30 min. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min, tills bullarna fått fin färg.


Recept på nyttiga bullar


1liter vatten
100g jäst
2msk honung
1dl rapsolja
3tsk salt
1liter vetemjöl
4dl grahamsmjöl
1dl linfrö
2dl vetekli (hade bara havrakli hemma så jag tog det istället)

Värm vattnet fingervarmt.

Smula jästen i en bunke. Tillsätt lite av vattnet, salt, olja och honung.

Tillsätt resten av vattnet och rör ner fullkornsmjölet, rör sedan i vetemjöl tills degen släpper bunkens kanter.

Knåda degen i bunken.

Jäs till dubbel storlek i ca 30 min. (under duk)

Ta upp degen och knåda den. Dela den i två delar och gör en lång "orm" av den.

Skär bitar som är lika stora som ½ knuten hand.

Jäs bullarna under duk medan ugnen värms upp. (250 grader)

Penla över med ägg och strö över havregryn, solroskärnor eller linfrön (det går bra utan med).

Grädda ca 10 minuter i mitten.

Låt svalna under duk.


Kommentarer
Postat av: Madde

Tyvärr hinner vi inte komma denna veckan. vi har haft fullt upp hela tiden :D Är ni lediga nånting nästa vecka?

2009-05-14 @ 12:57:02
URL: http://wilma07.blogg.se/
Postat av: Mia Östlund

Brukar också baka "grötbullar" på jobbet.

Barnen älskar nybakta bullar!

Kram Mia

2009-05-14 @ 17:37:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0